İŞLETEN: Tüpraş Rafinerisi Mudurluğu Aliağa
ADRES: Aliağa Rafinerisi İskelesi, Aliağa 35800 ,İzmir - TÜRKİYE
TELEFON: (232) 626 12 50 - 616 10 92
FAKS: (232) 626 12 49 - 616 22 49 - 616 23 83
KONUM: Aliağa yaklaşık 40 mil N.N.W. İzmir, Çandarlı körfezinin güney kolunda. Aliağa limanı aşağıdaki koordinatlarda yer almaktadır:
Lat. 38° 49' 46" K. , Uzun. 26° 53' 48" D.
Lat. 38° 50' 53" K. , Uzun. 26° 53' 00" D.
Lat. 38° 50' 54" K. , Uzun. 26° 58' 12" D.
Aliağa limanı İç ve Dış Liman olarak ikiye ayrılmıştır. Koordinatları ise şu şekilde;
İç Liman: Lat. 38° 50' 10" K. , Uzun. 26° 56' 40" Doğu. , Enlem. 38° 49' 53" K. , Uzun. 26° 57' 45" D.
Dış Liman: Lat. 38° 50' 53" K. , Uzun. 26° 53' 00" Doğu, Enlem. 38° 50' 54" K. , Uzun. 26° 58' 12" D.
ANA FAALİYETLER: Ülkenin petrol ürünleri ihtiyacını karşılamak için Ham petrol alımı ve işlenmesi Her nevi petrol ürünleri ihracatı ve ithalatı Yardımcı tesislerle birlikte petrol rafinerilerinin kurulması, satın alınması, devralınması, işletilmesi ve genişletilmesi Rafineri kapasitesi 10.0'a ulaşmıştır. Rafineride iki adet atmosferik distilasyon ve vakum distilasyon ünitesi, kerosen/dizel desülfürizasyon ünitesi, kükürt geri kazanım ünitesi, bir adet unifier/reformer ünitesi, nafta ve kero şişirme üniteleri ile kullanım üniteleri bulunmaktadır. Rafineri ayrıca Türkiye'de 300.000 ton/yıl kapasiteli tek madeni yağ kompleksine sahiptir. İzmir Rafinerisi, TÜPRAŞ ve Türkiye'nin ikinci büyük rafinerisidir. Ham petrol ve ara ürün işleme kapasiteleri verilmiştir; 36.000 m3/gün Ham Ünite , 12.000 m3/gün Vakum Ünitesi, 2.400 m3/gün FCC Ünitesi ,1.560 m3/gün Reformer (Oktan Geliştirme) Ünitesi, 2.880 m3/gün Desulphurizer Ünitesi, (Kükürt Giderme) , 2.600 m3/gün Hydrocraker Ünitesi ,3.000 m3/gün Visbreaker Ünitesi

KISITLAMALAR: Girişte su derinliği yaklaşık 14 kulaç. Ham petrol iskelesinde su derinliği 17m. - 18m. Herhangi bir onarım, rıhtım yanında değil, demirleme yerinde yapılacaktır.
MAKS.BOYUT: 250.000 dwt.
DEMİRLEME ALANLARI: Demirleme, büyük gemiler için güvenli kabul edilir. (En iyi demirleme yeri bilgisi Pilot istasyon tarafından verilecektir). Ham petrol ve büyük tonajlı tankerler Dış Liman'a demir atmak zorundadır.
PİLOTAJ: Aliağa liman sınırlarına giren tüm gemiler için zorunludur. Pilot panoları Taşlı Burnu ışığının 2 ila 3 mil batısından kalkar ve hareket eder. Demirli gemilerde, kılavuz kaptan aynı yerde binecektir. 10-15 mil içerisindeyken, varışa yaklaşık 3 saat kala gemiler, VHF 16 veya 13 kanallarından "Aliağa Pilot İstasyonu" ile haberleşebilirler.
ÇEKİCİ: ve/veya palamar teknesi zorunlu olup, kılavuz kaptan tarafından ayarlanıp ve TÜPRAŞ tarafından sağlanır.
Toplam 4 adet römorkör ve 3 adet palamar botu mevcuttur. Tüm römorkörler yangın söndürme ekipmanı ile donatılmıştır.
YANMA: Tankerler yanaşma saatini sormalı ve liman tarafından verilen talimatlara göre hareket etmelidir. LPG için iki rıhtım, Ürün için dört rıhtım, ham petrol için iki rıhtım (Maks. gemi boyutu: 250.000 DWT) Gelen tankerler, Taşlı Burnu Feneri'nin hemen güneyindeki "T" tipi bir petrol iskelesine boşaltıyor. İskele, kıyı şeridine paralel olarak uzanır ve yaklaşık olarak 39° 39' 30" K, 26° 57' 30" D konumundadır. İskelenin dış kolu, 317 m. long, dıştan 100.000 DWT'lık ham petrol tankerleri için, içten 25.000 DWT'lik tankerler için tasarlanmıştır. Dış SE kolu, 22.000 DWT'ye kadar ürün tankerleri ve 5.000 DWT'ye kadar olan küçük tankerler için iç rıhtım için tasarlanmıştır. Ham petrol rıhtımı, kabaca KB kolunun merkezindedir ve 4 adet yükleme koluna sahiptir. İskele, 4 adet eksenel beton tampon ile korunmaktadır. Ürün yatağı da benzer şekilde kolun ortasındadır ve esnek hortumlarla donatılmıştır. Ham petrol pompalama hızı yaklaşık 3.000 ton/saat. Ham petrol rıhtımına su çekimi 16,5 metreye kadar olan gemilerin yanaşmasına izin veriliyor.
(a) VLCC İskelesi; Ham petrol boşaltma için 4x16 inç FMC yükleme kolları ve bunker yükleme için 2x12 inç yükleme kolları. Ayrılma ve yanaşma sadece gündüzleri mümkündür. Ham petrol boşaltma kapasitesi 10.0 Milyon Ton/yıl'dır.
(b) "T" İskelesi; No.1; 4x12 inç. Ham boşaltma veya siyah ürün yükleme için FMC yükleme kolları. LOA 200m'den fazlaysa. sadece gündüzleri yanaşma.
(c) LPG Platformu; No.1 ; 1x8 inç. LPG için FMC yükleme kolu, sadece gündüz yanaşma.(2 yataklı sadece bir platform var). Sualtı Hattı Uzunluğu: 1.700 m. Sıcaklık: -12 C Basınç: 11 kg/sqcm.
LPG boşaltma kapasitesi 0,6 Milyon Ton/yıl'dır.
(d) Boşaltma sonunda (kalıcı balastlı) geminin boşaltma manifoldunun deniz seviyesinden yüksekliği 22 m'den fazla olmamalıdır. VLCC İskelesi No.1 için ve 18 m'den fazla olmamalıdır. FMC yükleme koluna zarar vermemek için "T" İskele No.1 için.
(e) Tüm yanaşma noktalarında 1,5 tona kadar kaldırma kapasiteli sabit vinçler mevcuttur.
BRÜT DEPOLAMA KAPASİTESİ: ham petrol 591.000 cbm, ürün 969.000 cbm
YANGIN ÖNLEMLERİ: Gemi bekçilerinin görevde olması. Açık ateş ve kıvılcım içeren tüm işlemler yasaktır.
DENİZ ALTININ DOĞASI: Kum.
YOĞUNLUK: 1027 (ortalama)
TATLI SU: 1 -6 Nolu rıhtımlarda mevcuttur (LPG platformunda bulunmaz) hortumlarla 20 m3/saat hızında verilir.
BUNKER: 1 -6 No'lu rıhtımlarda mevcuttur (LPG platformunda mevcut değildir) hortumlarla teslim Benzin, Fuel Oil (1.500 sn. Veya 3.500 sn.) Acente bildirimi yanaşmadan 48 saat önce gereklidir.
HAVALİMANI: İzmir (Adnan Menderes) mesafesi yakl. Limana 70 km.
ÇALIŞMA SAATLERİ: Yıl boyunca 24 saat çalışır,
ÇÖP TAŞIMA: TÜPRAŞ Rafinerisi Liman Kontrol servis botu ile günde bir defa toplanır.
ATIK YAĞ BERTARAF: Sahil balast tankına servis verilmektedir. 2x600 m3/gün Endüstriyel Atıksu Arıtma Ünitesi, 1.950 m3/gün Atıksu Arıtma Ünitesi bulunmaktadır.
BALAST: Maks. balast boşaltma hızı 1.500 m3/saat. Gemiler, mevcut hava koşullarında gemilerin güvenli bir şekilde elleçlenmesi için yeterli balastla gelmelidir. Gemiler, yüklerinin, slop veya balast tanklarının veya sintinelerinin muhtevasının bu suları kirletebilecek herhangi bir kısmını liman sularına boşaltamazlar.
KIYI İZNİ: Mürettebatın kıyı geçişleriyle karaya çıkmasına izin verilir. İskelede ve rafineri alanında dolaşmak yasaktır.
HAVA DURUMU: Aylık 4,5 - 6,1 m./sn'lik en yüksek rüzgar hızı Kuzey, N.W. ve S.W. talimatlar. Aşırı maks. 31.2 m./sn rüzgar hızı. S.S.E.'den ve 25.9m./sn. N.W.'den gözlemlendi.
DİĞER BİLGİLER: Gemiye yanaştıktan sonra "Liman Yönetmeliği" ve "Uluslararası Petrol Tankeri ve Terminal Güvenlik Kılavuzu" ile ilgili tüm bilgiler Kaptan'a verilir. Rıhtımda bulunan tüm gemilerin ana makinaları hemen kullanıma hazır bulundurulacaktır. Yangınla Mücadele Ekipmanı, acil bir durumda yangınla mücadele ve rıhtımı boşaltmak için yeterli sayıda personele sahip olmalıdır.
BELGELER VE GENEL GÖRÜNÜMLER: bu limanların; Lütfen Türkiye Limanları bölümündeki "Türk Limanlarına Genel Bir Bakış" bölümüne bakınız.